Project 

Ahimsa

Heb je wel eens van de Blue Zones gehoord? Dit zijn gebieden op deze aarde waar de meeste 100 jarigen leven. Niet alleen worden ze gemiddeld ouder, ze zijn ook veel gezonder. Wetenschappers hebben ontdekt dat er, ondanks de cultuurverschillen, kenmerkende overeenkomsten zijn: ze bewegen allemaal natuurlijk, eten voornamelijk plantaardig, leven dicht bij de natuur en ze hechten veel waarde aan sociale verbondenheid. 

Vanuit deze leef-principes motiveer en inspireer ik mensen om in hun kracht te staan voor een gelukkig, gezond en sociaal interactief leven.

"Project Ahimsa" 

Een intensief traject van 2 maanden waarin je leert om van een 'gezonde-leefstijl' je hobby te maken.  

 Gezamenlijk werken we aan een doortimmerd systeem en laten geen steen onberoerd!    

Ben je bereidt om de CEO van je eigen lichaam te zijn? 

Wees de baas over je innerlijke ecosysteem en leer tegelijkertijd om de processen van je lichaam beter te begrijpen. Je microben, hormonen en neurotransmitters zijn je personeel! Als je hen goed aanstuurt zullen deze ijverige werkertjes topprestaties gaan leveren die jouw mentale én fysieke gezondheid een leven lang zullen bevorderen. 

Gezondheid is ons meest waardevolle bezit! 



Project Ahimsa is een intensief en breed traject gericht op duurzame gedragsverandering.

Project Ahimsa bestaat uit 10 pijlers ↓ 

1. Intake (1 uur)

Om een goede indruk te krijgen van je situatie beginnen we met een uitvoerig intakegesprek. Zo weten we waar je staat en waar je naartoe wilt.  Aan de hand daarvan maken we een gefaseerd stappenplan die jou in staat stelt om je nieuwe gedrag moeiteloos vol te houden.

Anamnese (1 uur)

Vervolgens voeren we een anamnese uit om je lichaamswaarden te bepalen: wegen, vetmeting, buikomvang, bloeddruk en een bloedsuikermeting. Dit onderzoek herhalen we elke week om je progressie bij te houden. Tenslotte doen we nog een korte kracht-lenigheid en balanstest om je fysieke belastbaarheid te testen. 

2. Huisbezoek (2 uur)

Je directe omgeving heeft veel meer invloed op je gedragingen dan je denkt. Een huisbezoek is dan ook een logische volgende stap. We gaan inzoomen op jouw directe omgeving en we kijken of en waar aanpassingen of verbeteringen nodig zijn. 

  • Hoe staan jouw familie, vrienden en kennissen tegenover jouw besluit om het anders te doen? Voel je de steun die je nodig hebt? 
  • Welke voeding haal je in huis? 
  • Waar doe jij je boodschappen? 
  • Heb je de juiste keukengerei in huis om gezonde maaltijden klaar te maken? 
  • Heb je de financiële middelen?
  • Is er een sportvereniging of fitnessclub bij jou in de buurt? 
  • Waar is jouw dichtstbijzijnde wandelroute? 
  • Met welke obstakels heb je te maken die ongezond gedrag in stand houdt?
  • Welke aanpassingen zijn nodig? 

3.Boodschappentas

Elke deelnemer ontvangt een boodschappentas met inhoud t.w.v. €100
Dit is om je op weg te helpen om je voorraadskast met gezonde basisvoedingsmiddelen te bevoorraden. Hoe meer gezonde voedingsmiddelen je in huis hebt, hoe makkelijker het wordt om gezonde keuzes te maken. 

4. Natuurlijk bewegen (4 uur)

De langstlevende mensen ter wereld doen niet aan gewichtheffen, lopen geen marathons en zijn geen lid van de sportschool. In plaats daarvan leven ze in een omgeving die hen continu aanzet tot bewegen. Ze zijn meer met de natuur verbonden en zijn vaak te zien in de moestuin. Nagenoeg alle afstanden naar werk, vrienden of familie worden lopend gedaan. Deze activiteiten dragen bij aan sterke spieren en een optimale botdichtheid. 

Dat wil niet zeggen dat sporten niet goed zou zijn, integendeel zelfs, maar het zegt meer iets over dat je geen dure middelen nodig hebt om een actief en gezond leven te leiden. Daarom gaan we gezamenlijk op pad in de natuur en doen oefeningen met vrije gewichten om deze natuurlijke processen zoveel mogelijk na te bootsen. 

5. Training (2 uur)

Als je de basale functies van het menselijk brein leert te begrijpen wordt het een stuk makkelijker om je hedonistische impulsen onder controle te krijgen. Ik geef je daarnaast inzicht in de belangrijkste factoren die ziekte uitlokken en wat je kunt doen om jezelf te beschermen in een obesogene maatschappij. Thema's die aan de orde komen zijn:   

  • De landbouw en industriële revolutie;
  • Evolutie van de mens;
  • De functies van de 3 hersenlagen; 
  • Laaggradige inflammatie;
  • Het belang van een stabiele bloedsuikerspiegel; 
  • De voordelen van een onbewerkt voedingspatroon. 
  • De intrinsieke connectie tussen mens, milieu en dier.

6. Kookworkshops (4 uur)

Voeding is dé fundatie van gezondheid! Misschien heb je de term  "Let food be thy medicine" van Hippocrates wel eens gehoord? Deze wijze woorden zetten we om in daden door gezamenlijk te koken. Tijdens de kookworkshops leer je de basisprincipes van gezonde maaltijden bereiden. 

  • Neem de tijd voor koken;
  • Zoveel mogelijk onbewerkt;
  • Zoveel mogelijk plantaardig;
  • Zoveel mogelijk biologisch;
  • Alle kleuren van de regenboog;
  • Zo gevarieerd mogelijk;



7. Supermarkt (1 uur)

80% van alle levensmiddelen supermarkten aanbieden vallen onder de zogenaamde bewerkte en ultra bewerkte voeding. Het is belangrijk een onderscheid te kunnen maken tussen bewerkte en pure voeding, en waar je op moet letten bij het lezen van etiketten.

Moestuin (1 uur)

Een bezoek aan de moestuin is leuk en leerzaam. Kom iets te weten over moes tuinieren en het belang van een gezonde bodem en biodiversiteit. In de natuur bezig zijn werkt bovendien stress verlagend en heeft vele andere gezondheidsvoordelen.

8. Massage (2 uur)

Een ontspanningsmassage kan een hele mooie aanvulling zijn op jouw leefstijl-traject. Het voordeel hiervan is dat het barrières wegneemt zodat je dichter bij je gevoelens en onderbewuste komt. Gedragspatronen kunnen sneller doorbroken worden en het praten over gevoelige thema's wordt makkelijker in een staat van mentale en emotionele rust. 

Of

Zingen (2 uur)

Naast massage heeft zingen ook een positief effect op je mentale en fysieke welzijn. Neurotransmitters als oxytocine, dopamine en serotonine worden vrijgemaakt die je geluksgevoel verhogen en ontstekingsremmende functies hebben. Dit maakt je sterker en verhoogt je weerstand. Mensen die regelmatig met muziek bezig zijn hebben minder kans op depressieklachten en zelfs dementie. 

9. Onbeperkt advies

Het kan gebeuren dat je niet zeker bent van je zaak of dat het door omstandigheden even tegenzit. Op deze momenten kun je altijd op mijn steun rekenen. Zoek liever het contact dan dat je op eigen houtje beslissingen neemt die het gevaar op terugval vergroten. Dit kan via mail, telefoon of app.

10. Nazorg

Het kan tot een jaar duren voordat je je nieuwe gedrag zodanig hebt verinnerlijkt dat je er niet meer over na hoeft te denken. Een goede nazorg is daarom cruciaal. We willen immers dat jij voor de rest van je leven gaat profiteren van je investering. Hier zetten we ons 100% voor in. 

Mienskip

Ook binnen onze community kun je op steun rekenen. Na afsluiting van je traject blijf je verbonden aan project Ahimsa. Is het niet een fijne gedachte dat je af en toe weer even kunt participeren in een gezamenlijke wandeling of bijeenkomst? Het gevoel van saamhorigheid geeft je de energie en focus om verder te gaan met jouw persoonlijke ontwikkeling. 

De adviezen die op deze website staan vermeld zijn niet ter vervanging van medisch advies en dienen ook niet ter vervanging van medicijnen. Het eventueel afbouwen van bepaalde medicatie gebeurt uitsluitend in overleg met de behandelende arts.