Leefstijlcoaching

Gefeliciteerd! Want als je dit leest dan heb je waarschijnlijk al de beslissing genomen dat er iets moet veranderen. De eerste horde heb je dus al overwonnen richting positieve gezondheid. Voordat je een coachtraject begint, is het belangrijk om te weten wat jouw doelen en verwachtingen zijn. Tijdens een uitvoerig casusgesprek zal hier duidelijkheid in komen en krijg je tevens een helder beeld van waar je staat en waar je naartoe wilt. Interne attributie, innerlijke drang en discipline zijn belangrijke eigenschappen die je korte en lange termijn doelen sterk zullen beïnvloeden. Tijdelijk veranderen is niet zo moeilijk, duurzaam veranderen daarentegen wordt zonder intrinsieke motivatie en professionele begeleiding erg lastig. Ik reik je de handvatten die je nodig hebt zodat je de regie over jouw leven weer kan voeren.

Voor wie is leefstijl coaching geschikt? 

In principe kan iedereen met leefstijl gerelateerde klachten terecht bij een leefstijlcoach. Naast de reguliere zorg kiezen steeds meer mensen voor complementaire ondersteuning van een leefstijlcoach. Ik begeleid onder andere mensen met overgewicht, diabetes, kanker, hart- en vaatziekten, burn-out en depressieklachten. Kortom; alle welvaartsziekten die onder andere voortvloeien uit een ongezonde leefstijl. Ik doe niet aan symptoombestrijding, maar motiveer mijn cliënten gezondere keuzes te maken en die vervolgens te internaliseren. We kijken gezamenlijk naar jouw voeding en beweegpatroon, maar ook naar slaap, stress en je omgeving. Ik fungeer als gids waarbij jij in controle blijft en je eigen keuzes blijft maken. Hoe meer je zelf ontdekt, hoe beter de nieuwe informatie beklijft. 

Massage

Je kunt kiezen voor een ontspanningsmassage of stoelmassage als onderdeel van de leefstijlcoaching. Het voordeel van een massagebehandeling is dat het barrières wegneemt zodat je dichter bij je gevoelens en onderbewuste emoties komt. Een massage versterkt de connectie tussen jou en mij waardoor het vertrouwen groeit. Gedragspatronen worden sneller herkent en het praten over confronterende gebeurtenissen gaat je gemakkelijker af als je mentaal en lichamelijk ontspannen bent. Dit versneld het proces naar verbetering. 

*Een massagebehandeling kan ook los geboekt worden.

Ontspanningsmassage  60 minuten - €60,00
Stoelmassage                 30 minuten - €25,00

Voeding 

Over voeding is veel te zeggen. Wist je dat er elke dag nieuwe  wetenschappelijke studies over voeding worden gepubliceerd? Het lijkt dan ook een onmogelijke opgave om het koren van het kaf nog te onderscheiden. Maar eigenlijk is het heel simpel! Door het zoveel mogelijk vermijden van ultra bewerkte voeding, suiker, vet, zout, simpele koolhydraten en toevoegingen kom je al een heel eind. Helaas liggen verleidingen overal op de loer en je discipline en wilskracht worden voortdurend op de proef gesteld. Ik help je de verborgen triggers vroegtijdig te herkennen en te omzeilen. Ik geef je ook leuke en heerlijke  recepten mee die je gemakkelijk zelf kan bereiden. Het goede nieuws is dat zelfs kleine aanpassingen in je eetpatroon aanzienlijke  gezondheidsvoordelen op kunnen leveren.  

Bewegen

Door  wetenschappelijke onderzoeken weten we steeds meer over de negatieve gevolgen van een sedentaire leefstijl. Na de landbouwrevolutie en de industriële revolutie ging het bergafwaarts met het natuurlijke beweegpatroon van de mens. We hoeven in principe de deur niet meer uit, want alles kan tegenwoordig door middel van één druk op de knop geregeld worden. Tegen het langdurige zitgedrag is het menselijk lichaam niet bestand. Daarom wordt tijdens een coachtraject het belang van een adequaat beweegpatroon zorgvuldig besproken. Het gaat er niet zozeer om wat je doet, zolang je maar iets doet wat je leuk vindt. Dit is belangrijk voor je lange termijn doelen om de kans op terugval te voorkomen.    



Mindset & Zingeving 

Zonder een positieve mindset & zingeving wordt het een grote uitdaging om gebalanceerd door het leven te gaan. Zingeving is daarom een van de belangrijkste pijlers binnen de moderne leefstijlcoaching. Vaak ontbreekt zingeving omdat we gevangen zitten in een sleur van het alledaagse leven. We raken onszelf als het ware kwijt in het proces en laten ons (on)bewust beïnvloeden door externe factoren en onze omgeving. De lens waardoor je kijkt kan daardoor worden beïnvloed. Gelukkig is dit wel veranderbaar en trainbaar. Stel jezelf eens de vraag: waar word ik blij van, en waar heeft mijn lichaam en psyche echt behoefte aan? Je zou wel eens  op hele andere antwoorden kunnen komen dan je in eerste instantie zou verwachten. 

Ontspanning

Ontspanning heeft voor iedereen weer een andere betekenis. De één haalt ontspanning uit een boek lezen en de ander uit yoga, massage of wellicht een instrument bespelen. Ook hier geef ik jou weer de ruimte om te ontdekken waar jij volledige ontspanning uithaalt. Ontspanning kan zowel lichamelijk als mentale ontspanning zijn, of alle twee tegelijk. Wandelen in de natuur heeft bijvoorbeeld meerdere voordelen.  

Het zorgt voor een verhoogde afgifte van dopamine, serotonine, endorfine en oxytocine,  je krijgt er energie van, bouwt stress af en het verkleint de kans op chronische ziektes. Veel coaches geven daarom de voorkeur aan een  coachingsgesprek die plaatsvindt tijdens een wandeling in de natuur.

Onbewerkte plantaardige voeding 

Een onbewerkt plantaardig voedingspatroon kan veel  gezondheidswinst opleveren. Naast de macronutriënten,  kijken we naar manieren om jouw eetpatroon te verreiken met micronutriënten zoals; polyfenolen, vezels, vitaminen, mineralen, sporenelementen en fytochemicaliën.  

Je geeft zelf aan waar jij je goed bij voelt en waar jij achter staat. Ik werk liever met jouw mogelijkheden, dan dat ik een eetpatroon voorschotel die niet vol te houden is. Het doel is  een gebalanceerd voedingspatroon te integreren die je moeiteloos een leven lang vol kan houden. Lees ook mijn e-book "Voeding als medicijn".